Inspired by the rectangular shapes and forms used by the California hard edge painters John McLaughlin and Karl Benjamin, Grey Crawford distinguished himself early on from the popular topographers of that era such as Lewis Baltz. He uniquely infused these geometric forms into his Umbra series by utilizing various masking techniques learned in his studies at RIT. Continuously embodying different aspects and disciplines into his work, Crawford realized one of his other major series El Mirage. Here, he engages in an experimental play through the use of minimalistic constructions of glass and steel plates on a dry lakebed in the southern Mojave Desert. Grey Crawford’s Chroma series marks for the first time one of the earliest experimentations of manipulating color in the darkroom on photographic paper. This rich archive of works was only recently rediscovered in 2017 after being hidden for the past 40 years. It has now been published in several books and incorporated into the collections of the Getty Museum, Albright-Knox Art Gallery, and the Turku Museum in Finland, as well as in other major private collections. He lives and works in Los Angeles and Denver.

Grey Crawford (*1951 in Los Angeles, California) is a conceptual artist who became famous for being one of the first artists from the West Coast challenging the photographic medium through his darkroom experiments with both black and white and color photography. After receiving his BA degree from the Rochester Institute of Technology, he attended the Claremont Graduate University, where he was in charge of designing and building the school’s darkroom facilities. It was during these years (1975-84), where Crawford’s main bodies of works, UmbraEl Mirage and Chroma were created.


                      


Inspiriert von den rechteckigen Formen der kalifornischen Hard-Edge-Maler John McLaughlin und Karl Benjamin, unterschied sich Crawford von Beginn an von den populären Topographen jener Zeit wie Lewis Baltz. Er ließ diese geometrischen Formen auf einzigartige Weise in seine Umbra-Serie einfließen, indem er verschiedene Techniken einsetzte, die er während seines Studiums am RIT gelernt hatte. Crawford verarbeitete in seinem Werk kontinuierlich verschiedene Aspekte und Disziplinen und realisierte damit eine seiner anderen wichtigen Serien, El Mirage. Hier ließ er sich auf ein experimentelles Spiel ein, indem er minimalistische Konstruktionen aus Glas- und Stahlplatten auf einem trockenen Seegrund in der südlichen Mojave-Wüste platzierte. Grey Crawfords Chroma-Serie markierte einen der frühesten Versuche, Farbe in der Dunkelkammer auf Fotopapier zu manipulieren. Dieses reichhaltige Archiv von Arbeiten wurde erst 2017 wiederentdeckt, nachdem es die letzten 40 Jahre verborgen war. Es wurde inzwischen in zahlreichen Büchern veröffentlicht und in die Sammlungen des Getty Museums, der Albright-Knox Art Gallery und des Turku Museums in Finnland sowie in andere bedeutende Privatsammlungen aufgenommen. Heute lebt und arbeitet Crawford in Los Angeles und Denver.

Grey Crawford (*1951 in Los Angeles, Kalifornien) ist ein Konzeptkünstler, der als einer der ersten Künstler an der Westküste das fotografische Medium (sowohl Schwarzweiß- als auch Farbfotografie) durch Experimente in der Dunkelkammer herausforderte. Nach seinem Bachelorabschluss am Rochester Institute of Technology besuchte er die Claremont Graduate University, wo er für die Gestaltung und den Bau der Dunkelkammern verantwortlich war. In diesen Jahren (1975-84) entstanden Crawfords Hauptwerke Umbra, El Mirage und Chroma.